PASSIE VOOR KOKEN EN BAKKEN


Mijn grote passie Koken en Bakken

Eens las ik een column. Iemand die zo kon verlangen, na haar zomervakantie, naar wat lagere temperaturen, kaarslicht… Het najaar begon pas echt voor haar , als ze haar Aga weer de aandacht kon geven die hij verdient. De hele zomer staat-ie bescheiden op de achtergrond op gedempte toon wat te snorren, Ingeruild voor de barbeque op de camping. Al verder in haar verhaal gekomen, begon mijn hart sneller te gaan kloppen bij het idee alleen al wat dit apparaat te bieden heeft. In de eerste plaats het kook-, bak- of braadgebied maar ook op strijk-en wasdrooggebied staat hij zijn mannetje. En altijd klaar voor gebruik.
DE AGA

Het is een groot fornuis, die altijd brandt. Een Aga kan twee, drie of vier ovens hebben.Op een Aga is het niet moeilijker koken dan op een gewoon fornuis. het is eigenlijk gemakkelijker want je hoeft geen ovens voor te verwarmen. Als je eenmaal gewend bent  aan de temperaturen op de kookplaten en de ovens dan ga je meer op je gevoel koken. Koken op een Aga is veel meer relaxed dan op een gewoon fornuis. En het voedsel wat in de Aga klaar gemaakt wordt smaakt beter. Dit komt dat de gietijzeren wanden van de ovens gelijkmatige stralingswarmte afgeven. De warmte staat stil, waardoor gerechten snel dichtschroeien, en hierdoor geen onnodig vocht verliezen en dus hun natuurlijke smaak behouden.


Wat ik ook ontdekte:
Echte verslaafden hebben zich verenigd! De kookclub van Groningen bijvoorbeeld.
 En dan gaat het echt niet meer zomaar om de recepten  en de gewenste resultaten. Maar genieten ze ook van de schoonmaaktips, de aanbevolen extra lange ovenwanten, speciale wekkertjes. Uitstekende pannen, of een handige melkklopper.

Zonder het apparaat nog in levende lijve te hebben mogen aanschouwen, was ik al om. Ik heb inmiddels een aantal cursussen gevolg bij Saskia Schepers. De Auteur van het kookboek "Aga basiskookboek".



 En elke keer raak ik weer helemaal in de ban van de Aga. Ook de kook en bakkunsten van Saskia zijn geweldig!  Leerzaam, maar ook zeer gezellig.  De Aga kent geen enkel geheim voor Saskia. Voor diegenen die geen of nog geen Aga bezitten is het volgen van haar cursussen eigenlijk een must.
Vorige week vrijdag was ik weer achter de Aga te vinden bij Saskia. Een cursus vlaaien bakken gevolgd.
En we hebben toch heerlijke vlaaien gemaakt!

Diverse vlaaibakvormen en taartvormen zijn besteld en zullen volgende week op de site staan en in de winkel liggen.




















Met lieve groeten,

Louise